Listing 1 - 10 of 14 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Op het eerste gezicht lijkt het makkelijk om een grens te trekken tussen jeugdliteratuur en literatuur voor volwassenen. Maar in welke categorie valt de adolescentenroman? Dit genre speelt een belangrijke rol in het zogenaamde grensverkeerdebat, de discussie over de vervagende grenzen tussen jeugdliteratuur en 'echte' literatuur. Over grenzen geeft een aantal vergelijkende analyses van adolescentenromans. Door adolescentenromans uit de jeugdliteratuur te vergelijken met adolescentenromans uit de literatuur voor volwassenen wordt het inzicht in de overeenkomsten en verschillen tussen deze twee tekstsoorten groter. Een discussie over de adolescentenroman als literair genre is niet alleen van belang voor literatuuronderzoekers en leesbevorderaars, maar vergroot ook de literaire competentie van leerlingen in de Tweede Fase van het voortgezet onderwijs. Deze studie is bedoeld voor literatuurwetenschappers en docenten literatuur. Met het oog op het geïntegreerd literatuuronderwijs worden niet alleen oorspronkelijk Nederlandstalige, maar ook buitenlandse adolescentenromans besproken. De analyses kunnen als voorbeeld dienen voor vergelijkende boekbesprekingen in het voortgezet onderwijs. (Bron: covertekst)
Didactics of Dutch --- Didactics of secundary education --- adolescenten --- literatuuronderwijs --- stemrecht --- jeugdliteratuur --- Children's literature --- Literature --- Study and teaching
Choose an application
Het handboek Nederlands. Mondelinge en schriftelijke taalvaardigheid is een boek voor studenten hoger onderwijs die een opfriscursus Nederlands kunnen gebruiken. Het handboek behandelt de theorie rond grammatica, spelling en taalzuivering en spitst zich toe op stijl en communicatieve vaardigheden (lezen, schrijven, luisteren en spreken). Daarenboven bevat het boek vele voorbeelden die de theorie illustreren.
Nederlands --- Schrijven. --- Taalvaardigheid. --- Taalgebruik. --- Hoger onderwijs. --- Didactics of Dutch --- Higher education --- taalvaardigheid --- mondelinge communicatie --- schriftelijke communicatie --- Schrijven --- Taalvaardigheid --- Nederlandse taal ; taalgebruik --- Nederlands taalgebruik --- communicatievaardigheden --- PXL-Central Office 2016 --- Mondelinge taalvaardigheid --- Schriftelijke taalvaardigheid --- Communicatie --- 803.931 --- Communicatieve vaardigheden --- Grammatica --- spelling --- Dutch language --- Fluency (Language learning) --- Study and teaching (Higher) --- Writing. --- Dialect --- Etymologie --- Fonetiek --- Idioom --- Zinsleer --- Linguïstiek --- Vlaams --- Vlaanderen --- Emigratie --- Adult education. Lifelong learning
Choose an application
Waarom een slotzin vaak de zin te veel is. Waarom een overdosis 'ik' je tekst kapotmaakt. Waarom kleur bekennen het pas echt interessant maakt. Waarom regels met de voeten getreden mogen worden (maar er wel een aantal waarheden zijn). Taal, observatie en durf. Dat is de heilige drievuldigheid van het schrijven. Maar hoe ga je om met die drie belangrijke elementen? Schrijven - Kun je dat leren? gaat in op gekende kwesties en struikelblokken, maar ook op minder vanzelfsprekende aspecten van een sterke tekst. Van openhartigheid van de schrijver tot het juiste evenwicht tussen expliciet en impliciet, van de subtiliteit van de vrije indirecte rede tot de kracht van het juiste detail. Op basis van haar decennialange ervaring en aan de hand van teksten van haar studenten schept Kristien Hemmerechts met dit boek een beeld van wat een tekst krachtig maakt. Schrijven is een talent - maar wel een dat je kunt aanscherpen en oefenen.Bron : http://www.bol.com
Stilistics --- Dutch literature --- Literaire techniek --- Schrijven --- #KVHA: Schrijfvaardigheid; Nederlands --- #KVHA: Taalkunde; Nederlands --- Creative writing --- Study and teaching --- PXL-Media & Tourism 2017 --- Nederlands taalgebruik --- schriftelijke vaardigheden --- schriftelijke communicatie --- schrijfkunst --- Creatief schrijven --- Tekstschrijven --- Schriftelijke communicatie --- Geschreven taal --- 767 --- Theorie van het theater en de film - Spreken, vertellen en schrijven --- schrijven --- schrijfvaardigheid --- 764.20 --- Theorie van het theater en de film - Creatie - Schrijven
Choose an application
De rekenvaardigheid van de Nederlandse kinderen daalt al bijna twintig jaar. Is het rekenonderwijs eigenlijk nog wel van deze tijd? Hoe kan het beter? Wat kunnen we leren van de wetenschap? Maar vooral: hoe leren we onze kinderen weer rekenen? Effectief rekenonderwijs op de basisschool verbindt de theorie met de praktische toepassing in de klas. Elk hoofdstuk kun je als een apart artikel lezen. Jij bepaalt dus de volgorde waarin je het boek leest, op basis van wat je interessant vindt of wat je nodig hebt voor je eigen ontwikkeling of dagelijkse praktijk. In de afzonderlijke hoofdstukken komt het volgende aan de orde: •Visies op rekenonderwijs: realistisch versus traditioneel •Effectief rekenonderwijs in de klas •Omgaan met verschillen: zwakke en sterke rekenaars•Het belang van automatiseren •Verhaal- en contextsommen •Effectief rekenonderwijs in de school. Dit boek gaat uit van het traditioneel rekenonderwijs als basis voor rekensucces en -plezier bij leerlingen. Het breekt met de uitgangspunten van het realistisch rekenonderwijs en zet daar een gefundeerd en inspirerend alternatief tegenover. Dit boek is bedoeld voor leerkrachten, intern begeleiders, schoolleiders en studenten aan de lerarenopleiding. Met veel handige overzichten en hulpmiddelen die je kunt downloaden voor direct gebruik.
Didactics of mathematics --- rekenen --- Didactics of primary education --- Rekenen ; basisonderwijs ; didactiek --- 475.5 --- 510.3 --- wiskunde --- Wiksunde ; basisonderwijs ; didactiek --- Wiskunde --- didactiek wiskunde --- 475.4 --- Education [Elementary ] --- Mathematics --- Study and teaching --- Teaching methods --- #PBIB:+111.54 --- Vakdidactiek : Wiskunde (rekenen) : Lager onderwijs --- basisonderwijs --- didactiek --- didactiek basisonderwijs - wiskunde --- PXL-Education 2017 --- didactiek van de wiskunde --- Basisonderwijs --- Rekenen --- Lager onderwijs --- Rekenonderwijs --- Didactiek --- lerarenopleiding
Choose an application
De samenleving en ook het onderwijspubliek worden steeds meer divers. Ouders van verschillende etnische achtergronden voeden hun kinderen in Vlaanderen en Nederland op. Ze hechten veel belang aan onderwijs, maar toch doen zich conflicten voor: waar de thuiscultuur sterk afwijkt van de schoolcultuur, kunnen spanningen ontstaan die door de leerling moeten worden overbrugd en impact hebben op zijn of haar schoolloopbaan. Hoewel ons onderwijssysteem bekend staat als één van de beste ter wereld, is de kloof tussen leerlingen die zeer goed en zeer slecht presteren groot. Een meerderheid van de slechtst presterende leerlingen zijn jongeren met migratieachtergrond.Vele sociale en culturele instituties, zoals het onderwijs, vertrekken van de idee dat de slaagkansen zullen verhogen wanneer men zich aanpast aan de dominante cultuur en de eigen etnisch-culturele achtergrond achterwege laat. De aanpak die scholen gaandeweg hebben ontwikkeld voor etnisch homogene klassengroepen blijkt niet meer toereikend. De etnisch-culturele en sociaaleconomisch heterogene samenstelling van de schoolpopulatie stelt nieuwe uitdagingen aan ons democratisch onderwijsproject.In dit boek maken gevestigde onderzoekers kanttekeningen bij het maatschappelijk debat en presenteren jonge wetenschappers de resultaten van hun onderzoek naar de ervaringen van ouders van verschillende etnisch-culturele achtergronden en de invloed van de schoolomgeving
Intercultureel onderwijs ; Vlaanderen --- intercultureel onderwijs --- allochtonen --- onderwijs --- onderwijskunde --- schoolkeuze --- 454.6 --- Multiculturele samenleving --- Diversiteit --- Intercultureel onderwijs --- 734 Multicultureel onderwijs --- Intercultureel onderwijs. --- onderwijssociologie --- interculturaliteit --- minderheden --- School management --- Social policy and particular groups --- Netherlands --- Flanders --- Multicultural education --- Social policy --- Study and teaching --- Multiculturalism --- Belgium --- Sociaal beleid inzake bijzondere groepen --- Onderwijsorganisatie --- Nederland --- Vlaanderen --- PXL-Central Office 2016 --- maatschappijkritiek --- onderwijs en allochtonen --- Cultuuroverdracht --- Internationalisering --- Secundair onderwijs --- Cultuurverschillen --- Onderwijs --- Inclusie --- Maatwerk --- Cultuurverschil --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Emigratie
Choose an application
art education --- History --- kunstonderwijs --- history [discipline] --- Didactics of the arts --- geschiedenis --- Art --- Higher education --- Royal Academy of Fine Arts [Antwerp] --- artist-driven pedagogy --- Antwerp Academy --- Art and education --- art as education --- Art museums --- 373.67 --- 7.03 --- Koninklijke Academie voor Schone Kunsten van Antwerpen --- vakdidactiek --- pedagogie --- Geys Jef --- Antwerpen --- België --- eenentwintigste eeuw --- twintigste eeuw --- negentiende eeuw --- achttiende eeuw --- zeventiende eeuw --- kunst --- Art collections --- Art galleries --- Galleries, Art --- Galleries, Public art --- Picture-galleries --- Public art galleries --- Public galleries (Art museums) --- Arts facilities --- Museums --- Art, Occidental --- Art, Visual --- Art, Western (Western countries) --- Arts, Fine --- Arts, Visual --- Fine arts --- Iconography --- Occidental art --- Visual arts --- Western art (Western countries) --- Arts --- Aesthetics --- Study and teaching --- History. --- Galleries and museums --- Koninklijke Academie voor Schone Kunsten Antwerpen --- Academie der Schoone Kunsten van Antwerpen --- Académie royale des beaux-arts d'Anvers --- Academie voor Schone Kunsten, Antwerpen --- Antwerp (Belgium). --- Koninklijke Academie der Schone Kunsten van Antwerpen --- Antwerp. --- Koninklijke Antwerpse Academie voor Schone Kunsten --- Royal Academy of Fine Arts Antwerp --- Study and teaching&delete& --- MAD-faculty 14 --- hedendaagse kunstenaars --- kunstacademie --- België --- Study and teaching&delete&&delete& --- Art, Primitive
Choose an application
Mooss (Vlaamse vzw voor kunst- en erfgoededucatie) is ervan overtuigd dat het belangrijk is om inzicht te hebben in de processen die zich voordoen wanneer kinderen, jongeren en hun begeleiders werken rond kunst en erfgoed. Als je niet weet wat er echt speelt, dan zal je als begeleider van deze processen enkel kunnen terugvallen op praktijkervaring. Als je niet op de hoogte bent van de wezenlijke componenten en onderliggende methodiek, dan kan je wel systemen gebruiken die hun deugdelijkheid hebben bewezen, maar je kan ze niet vernieuwen en moeilijk aan complexe situaties aanpassen. Als je enkel weet wat werkt, maar niet begrijpt waarom, dan ben je veroordeeld tot herhaling. In het steeds complexer wordende landschap van jeugd en kunst is dat geen goede uitgangspositie. Daarom heeft Mooss altijd veel energie gestoken in de theoretische en methodische onderbouw van haar werking.Ook de eisen die Mooss zichzelf stelt op het vlak van inclusie vragen om een aangepaste methodiek. Als je probeert om niemand uit te sluiten, op basis van welke kenmerken ook, dan heb je een methodiek nodig die je in staat stelt om iedereen te begeleiden. Als je de methodiek beheerst om te kunnen differentiëren, dan kan je veel verschillende zinvolle kunstervaringen tegelijk mogelijk maken. De kunst- en erfgoedbemiddelaar is een druk bezet vrouw/man, met weinig tijd om zich in de uitgebreide literatuur over theorie, methodiek en best cases te verdiepen. Dit nieuwe methodiekboek moet hier in alle sectoren waarin wordt bemiddeld tussen publiek en kunst of erfgoed een helpende hand reiken
#PBIB:+116.14 --- C3 --- erfgoed --- kunstwetenschap --- 700.7 --- kunsteducatie --- methodiek --- 456.7 --- Kunsteducatie --- Erfgoededucatie --- Kunstonderwijs --- sociaal-cultureel werk --- kunst --- kunstonderwijs --- Hein George --- vakdidactiek --- kunstpedagogie --- Csikszentmihaly Mihaly --- Kolb David --- Gardner Howard --- Parsons Michael --- 373.67 --- 456.8 --- Kunst : Kunsteducatie : algemeen --- Kunst en cultuur --- Expressievakken; algemeen - Lichamelijke opvoeding --- 374 --- cultureel erfgoed --- Erfgoededucatie. --- Didactics of the arts --- cultuureducatie --- kunstopvoeding --- Kunstzinnige vorming --- Art --- Study and teaching --- Cultural property --- Protection --- PXL-Education 2015 --- didactiek van de kunst --- erfgoededucatie --- Kunstzinnige opvoeding --- Kunst --- Erfgoed --- Kunsten --- Methodiek --- Afrika --- Azië --- Nederland --- China --- Autisme --- Cultuur --- Kind --- Samenleving --- Technologie --- Wetenschap --- Historische kritiek --- Vietnam --- Zuid-Afrika --- Kust --- Maatschappij --- Geschiedenis --- Voorlichting --- Literatuur --- Cultuureducatie --- Verbeelding --- cultureel erfgoed. --- kunsteducatie.
Choose an application
Over de rol van een Hoger Instituut in de Schone Kunsten. Met werk van zowat alle 230 kunstenaars die aan het HISK in Gent afstudeerden en bijdragen van gezaghebbende stemmen uit de culturele wereld in binnen- en buitenland. Het HISK in Gent biedt jonge kunstenaars uit binnen- en buitenland twee jaar lang een eigen atelier aan. Niet zelden is het de start van een succesvolle carrière in de internationale kunstwereld. Directeur Oscar van den Boogaard blikt samen met gerenommeerde experten als John C. Welchman, Katerina Gregos en Tate Modern-directeur Chris Dercon terug en vooruit op Kunst in zijn academische context.
art education --- kunstonderwijs --- Art --- Higher education --- Higher Institute for Fine Arts [Ghent] --- Flanders --- Art, Modern --- Art moderne --- Study and teaching --- Catalogs. --- Etude et enseignement --- Catalogues --- Hoger Instituut voor Schone Kunsten --- Artists --- History. --- kunst --- België --- eenentwintigste eeuw --- 373.67 --- 7.038/039 --- twintigste eeuw --- HISK --- 373.67(493) --- 7.039(493) --- Kunstonderwijs ; Gent ; Hoger Instituut voor Schone Kunsten ; HISK --- Onderwijs ; kunst- architectuuronderwijs ; België --- Kunstgeschiedenis ; 2000 - 2050 ; België --- MAD-faculty 15 --- hedendaagse kunstenaars --- 373.67.03(493) --- Onderwijs ; kunst- en architectuuronderwijs ; geschiedenis ; jaarboeken ; projecten ; België --- België --- Onderwijs ; kunst- en architectuuronderwijs ; geschiedenis ; jaarboeken ; projecten ; België --- Kunstgeschiedenis ; 2000 - 2050 ; België
Choose an application
De Sint-Lucasscholen vormen samen het katholieke luik van het kunst- en architectuuronderwijs in België. De scholen werden tot rond 1966 geleid door de broeders van de Christelijke Scholen. Vanaf 1866 hadden zij de strijd aangebonden met de als goddeloos beschouwde academies van de overheid. Met succes. Na honderd jaar hadden hun christelijke academies bijna de helft van het kunst- en architectuuronderwijs in België in handen. Het boek analyseert deze krachttoer en geeft een antwoord op de vraag hoe een relatief kleine groep broeders erin slaagde in Gent, Brussel en Wallonië een net van kunstacademies uit de grond te stampen. Het is een succesverhaal dat het resultaat was van een - niet zelden geheim - verbond tussen de broeders, de hogere clerus, de katholieke elite en de vrienden in de overheidsinstellingen. Het onderzoek over de geschiedenis van de Sint-Lucasscholen overstijgt de traditionele 'scholengeschiedenis'.
art education --- kunstonderwijs --- History of education and educational sciences --- Technical, artistic and vocational education --- Higher education --- anno 1800-1999 --- Belgium --- Art schools --- Art --- Catholic schools --- Ecole des Beaux-Arts --- Ecoles catholiques --- History --- Study and teaching --- Histoire --- Etude et enseignement --- Enseignement de l'architecture --- Architecture néogothique --- Belgique --- E-books --- kunst --- België --- Sint-Lukas --- Sint-Lucas --- Sint-Lucasscholen --- Sint-Lukasscholen --- Broeders van de christelijke scholen --- negentiende eeuw --- twintigste eeuw --- 373.67 --- 94.035 --- 94.036 --- 1862-2012 --- 373.67(493) --- Kunst- en architectuuronderwijs ; de Sint-Lucasscholen ; geschiedenis --- Kunstonderwijs ; België --- Architectuuronderwijs ; België --- Proefschriften ; doctoraat K.U. Leuven ; Doctor in de Moderne Geschiedenis --- Wouters, Wilfried --- Kunstacademies ; België ; Sint-Lucas ; Sint-Lukas --- 378.67 --- Kunstonderwijs --- Onderwijs (kunst) --- Architectuuronderwijs --- Onderwijs (architectuur) --- Geschiedenis 19de eeuw --- Geschiedenis 20ste eeuw --- Onderwijs ; kunst- architectuuronderwijs ; België --- Akademie voor beeldende kunsten --(hoger onderwijs) --- Art education --- 19th century --- 20th century --- MAD-faculty 13 --- kunst en onderwijs --- opleidingen --- anno 1800-1899 --- anno 1900-1909 --- anno 1910-1919 --- anno 1920-1929 --- anno 1930-1939 --- anno 1940-1949 --- anno 1950-1959 --- anno 1960-1969 --- Art schools - Belgium - History --- Art - Study and teaching - Belgium --- Catholic schools - Belgium - History --- History.
Choose an application
"We don't know what we don't know. This makes it difficult to imagine research that will produce truly new knowledge. In the sciences, the experimental approach has proved its worth in generating what subsequently requires understanding. Can the emergent field of artistic research be inspired by recent thinking about the history and workings of science? How can artists engage with experimentation to extend artistic values and deliver future knowledge? In this book fourteen contemporary artists, musicians, and theorists engage with Hans-Jorg Rheinberger's widely studied theory of experimental systems in an effort to determine how experimentation can productively be put to work in the arts. An interview with Rheinberger himself probes research as a potentially shared space between the otherwise different activities of art and science."--Back cover.
muziektheorie --- research --- Music --- Connaissance [Théorie de la ] dans l'art --- Epistemologie in de kunst --- Epistemology in art --- Epistémologie dans l'art --- Kennisleer in de kunst --- Knowledge [Theory of ] in art --- 591 --- 781 --- 7.01 --- 373.67 --- 001.8 --- 001 --- Orpheus Institute --- Onderzoek (algemene literatuur) --- Muziektheorie. Muziekleer --- Esthetica. Kunstfilosofie. Kunsttheorie. Algemene problemen inzake kunst --- Onderzoek (kunst) --- Onderzoek (muziek) --- Onderzoeksmethodologie --- Wetenschappelijk onderzoek --- 7.01 Esthetica. Kunstfilosofie. Kunsttheorie. Algemene problemen inzake kunst --- 781 Muziektheorie. Muziekleer --- Art --- art theory --- Knowledge [Theory of ] --- Philosophy --- MAD-faculty 13 --- kunst en onderzoek --- Aesthetics --- Art and science. --- Arts --- Creative ability. --- Creativity. --- Erkenntnistheorie. --- Esthetics. --- Experiment. --- Kunstgeschichte. --- Medicine in Art. --- Science and the arts. --- Systems Theory. --- Versuchsplanung. --- Research. --- Study and teaching. --- Artistiek onderzoek --- Muziekpsychologie
Listing 1 - 10 of 14 | << page >> |
Sort by
|